a-a

a ≠ a

(2019 / カフェノールプリント)

a ≠ a” において、オルピックはイメージの反復性に着目し、あるイメージが何度も繰り返されることで意味が変化するかどうかを探る。一見すると、同じ写真が数枚並べられたような展示だが、よく見ると、それぞれのイメージは異なるということが分かるだろう。オルピックは、異なる方法で印刷された写真は同じままなのか、それとも反復の数だけ解釈が生まれるのかを問いかける。本作は従来の光化学ではなく、コーヒーとビタミンCを用いて現像するかフェノールプリントである。光に敏感な特性により、会期中も変化し続ける。そんな不安定な性質は、写真をよく観察するという行為にふさわしい。繰り返すということで、作家はより注意深いものの見方を提示している。それはこの展示会場にとどまらず、新しいテーマに取り組んだり、まだ知らないことに慣れ親しんだりするための方法として、日常的に実践できるものである。

③ a ≠ a

(2019 / caffenol print)

In a ≠ a, Orpik turns to the repetitive nature of images to examine whether their meaning shifts when multiplied. At first glance, it seems that there are only a few photographs in the display, recurring multiple times. However, upon closer inspection, the viewer can see that each image is, in fact, different. Orpik questions whether an image printed in different ways remains the same, or whether it becomes as many versions of the image as there are repetitions. The careful examination of the photographic image is reinforced by the unstable nature of the caffenol print—it is developed using coffee and vitamin C instead of conventional photochemistry—and the work will continue to change throughout the exhibition due to its light-sensitive properties. Through repetition, the artist suggests a more attentive way of seeing, one that can extend beyond the exhibition hall and be practiced daily as a method for approaching new topics or becoming familiar with the unfamiliar.